Prowadzenie bloga na stronie firmowej (cz. 2)

Drugim odcinek miniporadnika „Blogowanie w firmie” to kwestie techniczne związane z uruchomieniem bloga. Wybierzemy najlepszy CMS-a dla firmowego bloga, zajmiemy się właściwą domeną oraz zdecydujemy jaki powinien być jego design.

W zasadzie wszystko, czym zajmiemy się w tym artykule, to rzeczy do zrobienia raz, a dobrze. Wybór CMS-a, wykupienie lub ustawienie domeny, zaprojektowanie lub dostosowanie istniejącego szablonu graficznego robimy jednorazowo (szablon graficzny wypada zmienić co jakiś czas, ale to zupełnie inny temat). Dlatego bardzo dobrze zastanów się nad każdym z tych elementów, bo popełnione na tym etapie błędy zemszczą się już za chwilę i mścić się będą latami.

Instalować bloga samemu czy zlecić fachowcom?

To musi być Twoja decyzja. Sam wiesz najlepiej, czy jesteś w stanie zająć się technicznymi sprawami (instalacja CMS-a na serwerze, jego konfiguracją, dostosowanie szablonu, itp.). Nie są to koszmarnie skomplikowane rzeczy, ale czasami nie warto się tym samodzielnie zajmować, a lepiej zlecić to komuś z odpowiednim doświadczeniem i wiedzą.

Świetną opcją, którą powinieneś wziąć pod uwagę, jest poproszenie o zainstalowanie bloga Twojego przyszłego blogera – jeśli oczywiście będziesz chciał takiego zatrudnić. Taki „bloger do wynajęcia”, oprócz świetnego pióra, zwykle posiada również umiejętności i doświadczenie pozwalające na założenie oraz skonfigurowanie bloga. Zleć mu taką usługę. Nie zapłacisz zbyt wiele, a problem spadnie Ci z głowy.

Jaki jest najlepszy CMS do uruchomienia bloga?

Nie wiesz o co chodzi? Przeczytaj nasz artykuł o tym, co to jest CMS.

Nawet jeśli zlecisz założenie bloga fachowcom, nie zwalnia Cię to od trzymania ręki na pulsie. Zainteresuj się, na jakim CMS-ie Twój firmowy blog zostanie uruchomiony. Wystrzegaj się wszelkich zamkniętych i często dodatkowo płatnych rozwiązań. Postaw na jeden z darmowych CMS-ów bo są otwarte, przetestowane i bardzo podatne na rozbudowę.

W ostatnich latach w dziedzinie blogów króluje niepodzielnie WordPress. Jest to potężne i genialne narzędzie do uruchomienia zarówno prostego bloga, jak i całkiem dużego serwisu internetowego. Co więcej, dostępność szablonów graficznych do tej platformy jest ogromna. Podobne bogactwo jest w zakresie wtyczek rozszerzających standardowe możliwości WordPress’a.

Innym, świetnym systemem CMS jest Drupal. Przyjęło się, że w mniejszym stopniu nadaje się do uruchamiania blogów. Jednak jako specjalistom od Drupala trudno nam sobie wyobrazić bloga, którego nie udałoby się uruchomić właśnie na tym CMS-ie. Wszystko zależy od umiejętności programistów i webdeweloperów.

Podsumowując. Wybierz darmowe, sprawdzone rozwiązanie. Dodatkowo, wybierz tego CMS-a, którego Ty, lub osoba, która będzie go konfigurować, zna najlepiej.

Czy bloga uruchamiać na swojej stronie firmowej?

Odradzamy. Lepiej to zrobić pod innym adresem (domeną). Na stronie firmowej publikuj zwykłe informacje. Wpisy blogowe powinny znaleźć się na blogu, który ma być innym niż oficjalna strona firmy.

Najsensowniejszym rozwiązaniem jest uruchomienie bloga w subdomenie strony firmowej. Jeśli więc adres Twojej firmy to www.twojafirma.pl, bloga otwórz pod adresem blog.twojafirma.pl.

Każdy informatyk będzie wiedział jak to zrobić. A najlepiej będzie, jeśli o ustawienie takiego adresu zadba przyszły bloger – Twój pracownik lub wynajęta osoba.

Dlaczego utrzymywanie bloga w subdomenie strony firmowej lub pod jakimś innym adresem (www.blognaszejfirmy.pl) jest tak ważne?

  1. Po pierwsze, dla wyszukiwarek subdomena będzie zupełnie inną stroną internetową niż twoja firmowa witryna. Wbrew pozorom to plus. Jeśli będziesz odsyłał z bloga do Twojej firmowej strony (a powinieneś tak robić) zyskasz bezcenne linki, dzięki którym podniesiesz swoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Prędzej czy później przełoży się to na sprzedaż, zlecenia, prestiż, itp. Jednym słowem – tylko na tym skorzystasz.
  2. Drugim powodem jest konieczność lekkiego oddzielenie treści Twojej oficjalnej strony od tych na blogu. (Z tych też powodów blog powinien mieć inny design o czym piszemy poniżej.) Na blogu powinieneś pisać nieco luźniej niż na stronie oficjalnej, z dystansem, z humorem, czasem wbrew obowiązującej polityce firmy. Warto to jasno i klarownie oddzielić.
  3. Po trzecie, z blogiem ludzie dużo chętniej się zżyją i go polubią niż nawet najwspanialszą stronę firmową. Jest możliwe, że internauci zaskubskrybują wpisy na blogu i będą na niego wracać. Raczej nie jest możliwe, aby zrobili tak w przypadku strony firmowej.

Czy blog firmowy powinien mieć inny design niż strona firmowa?

Powinien. Nie jest to jakiś bardzo ważny punkt rozpoczęcia blogowania ale warto o tym pomyśleć i wydać parę groszy na nowy layout. Blog powinien być czymś zgoła niezależnym od oficjalnej strony. Powinieneś na nim poruszać nieco inne tematy, niż te zamieszczane na witrynie firmy. Stąd też, dobrze, jeśli również wizualnie będzie się różnił od „strony matki”.

Oczywiście nie chodzi tutaj o ukrycie powiązania ze stroną firmową. Nie bój się zamieścić na blogu oficjalnego loga Twojej firmy i jasno zaznaczyć, że strony są powiązane z sobą. Zadbaj jednak o to, aby nie były identyczne.

Dopilnuj też tego, aby blog wyglądał dobrze. Wszystko powinno być dograne pod względem grafiki, kolorystyki, typografii (krojów pisma). Wygląd bloga świadczy o Tobie – nie oszczędzaj na tym.

Skąd wziąć szablon bloga?

Jeśli ktoś zaprojektował Ci stronę internetową i jesteś z tego zadowolony, to zleć tej osobie lub firmie zrobienie również layout’u bloga. Może na kolejny projekt otrzymasz jakiś rabat?

Jeżeli nie stać Cię na wyłożenie 1-1,5 tys. zł na dedykowany projekt graficzny, kup gotowy szablon. W serwisach takich jak www.themeforest.com za kilkadziesiąt dolarów możesz dostać bardzo dobrze wyglądający szablon bloga z mnóstwem opcji i możliwościami rozbudowy. Możesz zlecić komuś przerobienie tego szablonu i dostosowanie go do Twoich potrzeb (zwykle licencja na to pozwala). Drobne zmiany graficzne w przypadku gotowego szablonu nie są już tak kosztowne, jak tworzenie go od podstaw.

 

W następnych artykułach poświęconych blogowaniu na stronie firmowej napiszemy m.in.:

  • jak często publikować na firmowym blogu
  • kto powinien pisać na firmowym blogu i czy warto kogoś w tym celu wynająć
  • jak ogarnąć temat serwisów społecznościowych

Przeczytaj też pierwszą część miniporadnika „Blogowanie w firmie” – „Prowadzenie bloga na stronie firmowej cz.1”.

Zapraszamy do zadawania pytań w komentarzach poniżej tego artykułu. Polubcie nas na Facebook, Google+ i sledźcie na Twitterze.

 

Źródła zdjęć: https://www.flickr.com/photos/library_of_congress/2179234054/, https://www.flickr.com/photos/george_eastman_house/3334094336/. Licencja Creative Commons.