Jaki CMS wybrać dla strony internetowej? Darmowy czy płatny?
CMS, czyli system zarządzania treścią, to podstawa nowoczesnej strony internetowej. Ale jak, spośród setek CMS-ów, wybrać ten właściwy dla nas? Postawić na rozwiązanie darmowe czy płatne?
Darmowego CMS-a można samodzielnie ściągnąć, zainstalować na serwerze, dostosować do swoich potrzeb i uruchomić stronę internetową. Oto adresy najpopularniejszych darmowych CMS-ów:
Każdy z nich jest dobry lub nawet bardzo dobry i nadaje się do stworzenia praktycznie każdej strony. Panuje opinia, że WordPress jest lepszy do blogowania, a Drupal do dużych i skomplikowanych projektów. Coś w tym jest, jednak Ty, właścicielu firmy lub twórco, który chcesz mieć stronę internetową, z powodzeniem możesz skorzystać z każdego z nich. Każdy z tych darmowych CMS-ów w równym stopniu nadaje się do zrobienia dobrej strony firmowej, blogu lub portfolio.
Tutaj przeczytasz o tym, co to takiego jest CMS.
Jedynym kryterium, które powinieneś wziąć pod uwagę wybierając CMS na swoją stronę internetową, jest stopień jego znajomości. Im lepiej znasz dany system, tym szybciej i pewniej postawisz na nim stronę. Przeczytaj jednak, czy się opłaca samodzielnie tworzyć stronę internetową. Bo może lepiej zlecić to zadanie specjalistom, a samemu zająć się tym, co potrafimy najlepiej – zarabianiem pieniędzy w swojej firmie, własną działalnością artystyczną, opisywaniem swojego hobby.
Darmowy CMS wcale nie jest gorszy od płatnego
Zapraszamy na krótką wycieczkę po kilku stronach internetowych. Najpierw Biały Dom w Stanach Zjednoczonych, czyli www.whitehouse.gov.
Teraz prosimy do odwiedzenia strony znanego muzyka Moby’iego, czyli www.moby.com.
A teraz przejdźmy na stronę organizacji Amnesty International, czyli amnesty.org.
Przyznaj, że wszystkie te witryny wyglądają bardzo profesjonalne. Wszystkie też należą do osób/organizacji, które nie mogą sobie pozwolić na zły wizerunek w sieci. I Biały Dom, i Moby z pewnością zapłaciliby dużo za odpowiednią dla nich stronę internetową z odpowiednim, nawet najdroższym CMS-em. Jednak wybrali darmowego CMS-a. Tak, każdy z tych projektów powstał w oparciu o darmowego CMS’a, który nazywa się Drupal.
Takich przykładów moglibyśmy podać jeszcze dużo:
- www.pearjam.com
- BobDylan.com
- www.ledzeppelin.com
- jenniferlopez.com
- www.mtv.co.uk/channel/flux
- websites.usandv.com/harvard
- www.motogp.com
- www.bbcmagazines.com
- www.greenpeace.org.uk
- shc.stanford.edu
Dlaczego strona z darmowym CMS-em ma w ogóle kosztować?
No dobrze. Darmowe CMS-y to świetne rozwiązanie, zwłaszcza, że korzystają z nich tysiące stron na całym świecie. Jednak za postawienie na nich strony, np. przez webstroke.pl czy jakiegokolwiek innego twórcę stron internetowych, i tak będziesz musiał zapłacić. Dlaczego masz płacić za coś, co jest darmowym oprogramowaniem?
Otóż musisz pamiętać, że darmowy CMS to tylko narzędzie. Można za jego pomocą zrobić stronę na miarę witryny Białego Domu czy strony grupy Pear Jam. Musisz jednak potrafić to zrobić, a to nie jest takie proste.
To tak, jak z wymianą opon z letnich na zimowe i odwrotnie. Niby proste, niby każdy powinien dać sobie radę, a jednak wolimy zapłacić fachowcom. Podobnie jest ze stroną internetową, stworzoną nawet w oparciu o darmowy CMS.
No to ile to ostatecznie ma kosztować?
Jeżeli bez płacenia jednak się nie obejdzie, może lepiej postawić od razu na płatnego, komercyjnego CMS-a? Hm. Policzmy jak to wyjdzie w przypadku płatnego CMS-a.
SUMA | 6 000 zł |
płatny, komercyjny CMS | 3 000 zł |
robocizna | 3 000 zł |
A teraz dokładnie taki sam szacunek dla darmowego rozwiązania.
SUMA | 3 000 zł |
darmowy CMS | 0 zł |
robocizna | 3 000 zł |
To oczywiście bardzo szacunkowe obliczenia. Płatny, firmowy CMS wcale nie musi kosztować 3 tys. zł. Może jednak kosztować 10 tys. albo i 30 tys. zł. Umownie też założyliśmy, że robocizna w każdym przypadku wyniesie dokładnie tyle samo. Chodziło o pokazanie mechanizmu, które nie pozostanie obojętny dla Twojej kieszeni. Widać różnicę, prawda?
Jednak zwolennicy płatnych, komercyjnych CMS-ów powiedzą, że to znacznie bezpieczniejsze (bo zamknięte) rozwiązania, że obsługa profesjonalnych firm jest pewniejsza niż małych wykonawców i freelancerów, że dają gwarancję i wsparcie na długie lata. No właśnie, zacznijmy od tego wsparcia.
Rozbudowa strony też kosztuje. Czasem słono
Jest więcej niż pewne, że za jakiś czas na swojej stronie będziesz chciał coś zmienić. Oczywiście nie chodzi o dodanie artykułu lub zmianę numeru telefonu w stopce, bo z takimi rzeczami, dzięki CMS-owi, poradzisz sobie sam. Chodzi o np. unowocześnienie szaty graficznej, o dodanie nowych modułów i funkcji. Z takimi zadaniami już sobie sam nie poradzisz.
Jeśli postawiłeś na płatnego CMS-a o zamkniętym kodzie (znanym tylko firmie, w której go kupiłeś), jesteś skazany na pomoc tej firmy. Nie zawsze jest to coś złego. Jest mnóstwo firm, które świetnie działają i znakomicie się w takiej sytuacji sprawdzą. Jednak często za zmianę prostą rozbudowę strony lub poprawę błędów firmy obsługujące komercyjne CMS-y każą sobie słono płacić. Musisz sam rozważyć, czy chcesz się w takiej ślepej uliczce znaleźć. Ślepej, bo żaden inny programista prawdopodobnie nie podejmie się tego zadania, ponieważ nie zna komercyjnego CMS-a, na którego się zdecydowałeś.
Co innego w sytuacji, kiedy wybrałeś darmowego CMS-a. Owszem, stronę zaprojektowała i zainstalowała Ci również grupa specjalistów z jakiejś firmy. Ale nie jesteś na nich skazany! Wystarczy, że dasz ogłoszenie o potrzebie zmian lub rozbudowy w Drupalu lub WordPress-ie, a zgłosi się mnóstwo firm i freelancerów, którzy chętnie Ci pomogą. Jak się domyślasz, oznacza to konkurencję, a więc możliwość wyboru oferty pod względem fachowości oraz ceny. Takie opcji przy komercyjnym CMS-ie nie miałeś.
Podsumujmy
Decyzja o tym, czy wybrać CMS darmowy czy płatny zależy jak widać od wielu czynników. Nie zawsze w tej kwestii będzie też prawdą twierdzenie, że to, co darmowe jest gorsze. Wymieńmy wszystkie „za” i „przeciw” każdego z tych rozwiązań.
Wybierz płatny CMS
- jeśli chcesz się na stałe związać się z agencją lub programistą, który CMS opracował. Dokonanie wszelkich zmian przez innych może być bardzo trudne, kosztowne lub niemożliwe (zamknięty kod).
- jeśli masz świadomość, że każda zmiana na stronie będzie solidnie wyceniona przez autora CMS-a. Nie mając alternatywy, jak w przypadku otwartego oprogramowania, musisz zapłacić.
- jeśli masz bardzo wysokie wymagania dotyczące bezpieczeństwa i unikalności rozwiązań, np. jesteś bankiem. Pamiętaj jednak, że nawet bardzo poważne instytucje również stawiają na darmowe oprogramowanie (np. www.whitehouse.gov)
Wybierz darmowy CMS
- jeśli chcesz, aby każdy programista mógł Ci pomóc.
- jeśli chcesz zapłacić mniej niż za stronę z komercyjnym CMS-em.
Zdjęcie główne https://www.flickr.com/photos/nasacommons/7605906886/, licencja CM